Contact met ons opnemen Gratis bezorgd boven 85 € bestelbedrag* zie condities Contact met ons opnemen Mijn bestelling volgen Mijn account Mijn account Mijn bestellingen Mijn gegevens uitloggen Inloggen Mijn account aanmaken Mijn bestelling volgen
Gratis bezorgd boven 85 € bestelbedrag* zie condities
search
0
Winkelwagen
0 €Geen cadeau
  1. home
  2. Het MVO-engagement van Kadocom

Het MVO-engagement van KADOCOM

Wat is MVO?

Wat is het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) waar iedereen het over heeft? MVO staat voor de vrijwillige bijdrage van bedrijven aan duurzame ontwikkeling, zowel in hun activiteiten als in hun interacties met belanghebbenden. Het betreft drie domeinen: milieu, sociaal en maatschappelijk.

Met andere woorden, inzetten op MVO betekent een positieve impact hebben op de samenleving terwijl je economisch levensvatbaar blijft.

Voor de 22 werknemers van Kadocom betekent het bovendien dat hun werk, dat al draait om het blij maken van klanten, nog meer betekenis krijgt!

 

De aanpak van KADOCOM

Kadocom is een jong bedrijf, opgericht in 2006... Een bedrijf met ervaring, maar dat altijd een start-upmentaliteit heeft behouden, met ruimte voor creativiteit, innovatie en ontwikkeling. Hoewel we al jaren werken aan MVO, heeft het management, met steun van het hele team, in 2022 besloten om een meer concrete MVO-aanpak te lanceren.

In het begin was er de Diag Impact...

Om onze aanpak in 2022 te starten, hebben we een (geweldige) externe organisatie ingeschakeld, gespecialiseerd in het begeleiden van bedrijven bij hun MVO-aanpak, A l'Unisson, om een Diag Impact-diagnose uit te voeren op basis van de 7 componenten van MVO zoals gedefinieerd in de ISO 26000-norm. Dit omvatte onder meer interviews met het hele Kadocom-team in Boulogne-Billancourt en Toulouse.

De diagnose stelde ons in staat om de stand van zaken op MVO-gebied vast te stellen, onze sterke punten en natuurlijk onze zwakke punten te identificeren. We kregen een score van 59,4 / 100. Niet slecht, maar er is ruimte voor verbetering, Kadocom!

Na deze diagnose werden er onmiddellijke maatregelen genomen en werd een middellange- en langetermijnactieplan geïmplementeerd.

... en toen kwam de ECOVADIS-certificering

Om het jaar 2023 goed te beginnen, werd Kadocom beoordeeld door Ecovadis, een onafhankelijke referentieorganisatie die al meer dan 75.000 bedrijven wereldwijd heeft geaudit en internationale erkende labels uitgeeft.

Had Kadocom een kleine MVO-medaille nodig, vraag je je af? Ja en nee.

Nee, omdat dit label voor ons geen einddoel was, maar eerder een startpunt, een stimulans om het in 2024 beter te doen.

Ja, want deze Ecovadis-certificering is belangrijk, zowel intern om onze positie te verbeteren, als voor onze klanten en partners die meer dan ooit willen weten welke waarden hun zakelijke partners vertegenwoordigen.

Deze Ecovadis-audit resulteerde in een score van 67 / 100 (we boeken vooruitgang ten opzichte van de Diag Impact!) wat overeenkomt met een percentiel van 91% (wat betekent dat Kadocom hoger scoorde dan 91% van de door Ecovadis beoordeelde bedrijven) en een zilveren medaille. En om eerlijk te zijn, we waren er behoorlijk trots op!

Ons grote doel voor 2024 werd toen... Olympisch goud! En daarvoor leggen we de focus op het milieuprogramma van onze aanpak.

2023, het jaar van de... koolstofbalans!

Om het cruciale milieuluik van onze MVO-aanpak verder uit te diepen, hebben we besloten om in 2023 onze koolstofvoetafdruk te berekenen met de hulp van het platform Carbo, uitgegeven door het bedrijf Green Lantern...

Het doel? Het berekenen van de totale uitstoot van broeikasgassen door ons bedrijf en het opstellen van een actieplan om deze koolstofvoetafdruk geleidelijk te verminderen, met als einddoel koolstofneutraliteit.

Dit eerste onderzoek was geen eenvoudige taak, omdat het niet alleen de inzet van ons hele team vereiste, maar vooral de medewerking van al onze leveranciers, van wie we de nodige informatie hebben verzameld voor elke referentie om de CO2-voetafdruk te berekenen die werd veroorzaakt door het transport van onze goederen. Daarbij keken we naar de precieze locatie van hun productiefaciliteiten, het exacte transporttraject en hun vervoersmiddelen. Om ons volgende onderzoek te vereenvoudigen, hebben we een geautomatiseerde berekening van de afgelegde afstand per bestelling ontwikkeld in ons beheersysteem voor bestellingen.

En het resultaat is als volgt:

De activiteiten van Kadocom hebben in de gemeten periode 514 ton CO2e uitgestoten, wat neerkomt op:

  • 79% minder dan het gemiddelde van bedrijven in onze sector (2106 ton CO2e/jaar)
  • 26 ton CO2e per werknemer
  • De koolstofvoetafdruk van 47 Fransen in een jaar

Het is nu aan ons om deze voetafdruk te verminderen, onder andere door het aandeel van ons productassortiment dat buiten Europa wordt geproduceerd te verkleinen. Hoewel al onze geschenken worden gepersonaliseerd in onze werkplaats in Toulouse, wordt ongeveer 50% van onze voorraad buiten Europa geproduceerd. Ons doel is om dit aandeel geleidelijk te verminderen.

  • ... zonder onze aanbod plotseling te verstoren en onze economische levensvatbaarheid te schaden
  • ... en soms keuzes te maken tussen ecologisch ontwerp en de herkomst van producten. Zo hebben we in 2023 besloten om onze klanten schorten van 100% biologisch katoen (GOTS-gecertificeerd) aan te bieden, zonder het productieland (Pakistan) te veranderen, om onze verkoopprijzen niet aan te passen.

Meer informatie over de traceerbaarheid van onze producten

Voor zowel onze nieuwste website, cadeau-business.fr, als al onze websites voor particuliere klanten, waaronder amikado.nl, vonden we het essentieel om onze bezoekers nuttige informatie te geven over de oorsprong en productie van elk product.

We willen onze bezoekers informeren over de "deugden" van onze producten op het gebied van eco-verantwoordelijkheid, gericht op drie aspecten:

  • De nabijheid van de herkomst (Frankrijk of Europa)
  • Het ecologische ontwerp (biologisch katoen, gerecycleerd materiaal, ...)
  • De duurzaamheid (vooral herbruikbare flessen en lunchtrommels)

Iedereen kan dan zelf de ecologische verantwoordelijkheid van deze artikelen beoordelen. De betekenis van de labels op onze productpagina's wordt hieronder uitgelegd.

2023 was ook:

  • Lokale sourcing in Frankrijk of Europa voor enkele van onze belangrijkste productcategorieën, zoals lederwaren
  • Lokale sourcing van nieuwe producten waarvan we hopen dat ze echte bestsellers worden, zoals biergeschenksets uit de regio Toulouse en een lijn cosmetica op basis van ezelinnenmelk uit het Baskenland
  • De overstap naar biologisch voor een groot deel van ons katoenen textielaanbod, waaronder schorten, tote bags, cadeauzakjes en vrijetijdstassen
  • De deelname van ons team in Toulouse aan een vergroening van een stedelijk gebied in samenwerking met de vereniging "Pousse aux Abris"... In 2024 zal ons team in Boulogne ook deelnemen!
  • Een Team Building-evenement in april en wekelijkse nieuwsbrieven om de band tussen het hoofdkantoor en de vestiging in Toulouse te versterken
  • De donatie van onze verouderde voorraden aan de vereniging Dons Solidaires
  • Het voortzetten van ons "afronding naar boven" initiatief op onze websites, ten voordele van de vereniging Aide et Action, tijdens het afrekenen
  • Een MVO-enquête onder al onze leveranciers, waarvan 80% een ingevulde vragenlijst en een gedetailleerde locatie van elk product of materiaal heeft geretourneerd (productie- en transitsites) om de koolstofvoetafdruk te bepalen. Het responspercentage was dit jaar 80%, tegen 20% in 2022.
  • Het implementeren van geverifieerde beoordelingen door Trusted Shop op onze producten

Het Kadocom-team - Toulouse - 2023

2024: een ECOVADIS Gouden certificering als beloning voor onze inspanningen in 2023

Een jaar na het behalen van onze Zilveren medaille, heeft Ecovadis ons Goud toegekend. Een grote trots voor ons team, als beloning voor de inspanningen die we eerder hebben beschreven.

Onze doelen voor 2024:

  • Drastische vermindering van ons afval (karton, bescherming, schuim)
  • Vervolg van onze sourcing in Frankrijk en Europa en vermindering van onze Aziatische importen
  • Opstellen van een MVO-rapport
  • Versterken van de sociale dialoog bij de vernieuwing van de ondernemingsraad in 2024
  • Klimaatworkshop tijdens ons jaarlijkse Team Building
  • Deelname van het team aan maatschappelijke en milieugerelateerde projecten

Meer details worden gedurende het jaar bekendgemaakt

Klimaatworkshop - Toulouse - 2024
 

De Labels op onze websites

Deelname van Kadocom

Ecovadis

De EcoVadis-certificering stelt bedrijven in staat om hun milieu-, sociale en ethische impact te meten volgens de MVO-principes. In 2024 heeft Ecovadis Kadocom Goud toegekend, wat ons plaatst in de top 4% van de bedrijven in onze sector.

meer weten over Ecovadis >
La French Fab

Kadocom is aangesloten bij La French Fab en onderschrijft de waarden die in het manifest zijn uiteengezet:

  • innovatie
  • modernisering van productiemiddelen
  • aanpassing van de organisatie van het werk
  • ecologische en milieuprestaties
  • en tot slot de ontwikkeling van exportcapaciteiten en internationalisering
meer weten over La French Fab >
Global Compact

Het Global Compact, opgericht in 2000 door Kofi Annan, is een VN-programma dat bedrijven aanspoort om zich te houden aan 10 kernprincipes voor een duurzamere samenleving. Door deel te nemen aan dit programma verbindt Kadocom zich ertoe jaarlijks verslag uit te brengen over haar inspanningen op het gebied van duurzame ontwikkeling. Met andere woorden, deze deelname is voor ons niet slechts een extra keurmerk, maar een oprechte inzet om continu te verbeteren.

meer weten over Global Compact >

Productgerelateerde labels

Officiële labels

Gemaakt in Frankrijk

Dit label betekent dat een significant deel van de productie van het product in Frankrijk is uitgevoerd, in overeenstemming met de criteria zoals gedefinieerd door de EU-douanecode.

We houden bij het toekennen van dit label geen rekening met het deel van de personalisatie en concentreren ons uitsluitend op de productie van het product voordat het in onze werkplaats aankomt.

We houden wel rekening met de herkomst van de materialen en als deze en de productielocaties meerdere zijn, geven we dit gedetailleerd weer op onze productpagina's.

GOTS (Global Organic Textile Standard)

Internationale certificering die wordt toegepast op biologische textielproducten en die zich richt op zowel milieu- als sociale normen tijdens de hele productieketen van een textielproduct.

Een stof met het GOTS-label is gemaakt van natuurlijke grondstoffen, geteeld zonder schadelijke chemische stoffen die schadelijk zijn voor de menselijke gezondheid en het milieu.

meer weten over het GOTS-label >
OCS (Organic Content Standard)

Het OCS-label bevestigt de aanwezigheid van biologische materialen in producten die minstens 5% natuurlijke materialen bevatten met drie specifieke criteria:

  • Afwezigheid van GGO's bij de teelt van een natuurlijk materiaal
  • Geen chemische stoffen bij de verwerking van het materiaal
  • Traceerbaarheid van het product, van landbouw tot eindconsument

Het belangrijkste verschil met het GOTS-label is dat het geen rekening houdt met de arbeidsomstandigheden of de milieu-impact van het materiaal.

meer weten over het OCS-label >
OEKO TEX Standard 100

Ook wel "Textiel Vertrouwen" genoemd in Frankrijk, garandeert dit label de veiligheid van textiel of producten die worden gebruikt in het productieproces, voor mens en milieu, en dus een productie van materialen of eindproducten zonder giftige stoffen.

meer weten over het OEKO-TEX-label >
EVE-Vegan

Een van de belangrijkste internationale normen voor de naleving van veganistische producten en diensten, die consumenten garandeert dat de basisprincipes van veganisme worden gerespecteerd, met criteria die wereldwijd geldig zijn, zoals respect voor dieren, het milieu en de menselijke gezondheid.

meer weten over het EVE-Vegan-label >
PETA-Approved Vegan

Internationaal label dat certificeert dat een product respect heeft voor dierenwelzijn en geen dierlijke materialen bevat, noch getest is op dieren. Dit label wordt beheerd door PETA (People for the Ethical Treatment of Animals).

meer weten over het PETA-Approved Vegan-label >
FSC (Forest Stewardship Council)

Milieulabel dat garandeert dat hout afkomstig is uit bossen of plantages die verantwoord en duurzaam worden beheerd (volgens de FSC-principes: beheer dat voldoet aan de sociale, economische, ecologische en culturele behoeften van huidige en toekomstige generaties).

meer weten over het FSC-label >
EPV (Living Heritage Company)

Een staatslabel dat in het leven is geroepen om Franse bedrijven te onderscheiden die zeldzame en uitzonderlijke ambachtelijke en industriële vaardigheden bezitten.

AOC (Beschermde Oorsprongsbenaming)

De Appellation d'origine contrôlée (AOC) duidt op producten die voldoen aan de criteria van de AOP en beschermt de naam binnen Frankrijk. Het vormt een tussenstap naar de AOP, een nu Europees keurmerk.

De Beschermde Oorsprongsbenaming (AOP) duidt op een product waarvan alle productieprocessen worden uitgevoerd volgens erkende knowhow in een specifieke geografische regio, die het product zijn karakteristieke eigenschappen geeft.

meer weten over het AOC-label >

Kadocom Additionele Labels

Dit is een niet-officiële iconografie, ontwikkeld door Kadocom, die voor ons logisch is voor een betere productbegrip.

Gepersonaliseerd in Frankrijk

Het artikel wordt getransformeerd in onze werkplaats in Toulouse voor het grootste deel van ons assortiment, of door een van onze partners in Frankrijk. Onder transformatie of personalisatie verstaan we graveren, borduren, warmdrukken en andere drukmethodes (digitaal, sublimatie, plotter, inkjet, ...)

Gemaakt in Europa

Dit label is het Europese equivalent van het label Gemaakt in Frankrijk. Bij Kadocom gaat het voornamelijk om producten die in Spanje en Italië zijn vervaardigd. Voor een aantal textielartikelen hebben we ook Turkije opgenomen, omdat de afstand tot dit land aanzienlijk korter is dan die van Aziatische landen.

Herbruikbare verpakkingen

Dit label is van toepassing op verpakkingen zoals thermosflessen en lunchboxen die het dagelijkse afval helpen verminderen en de consumptie van wegwerpplastic containers beperken. Deze verpakkingen kunnen buiten Europa worden vervaardigd: met dit label willen we vooral het herbruikbare karakter van de artikelen benadrukken.

Plantaardig product

Dit is geen officieel label, maar een visueel hulpmiddel dat wordt gebruikt op al onze plantaardige cadeaus, ofwel planten en zaden die in ons assortiment worden aangeboden.

Een cadeau dat van nature eco-verantwoordelijk is, vooral omdat de potten, of ze nu van keramiek of hout zijn, herbruikbaar zijn voor een andere plant of een ander doel (zoals een pennenhouder).

Gerecycled

De Möbius-lus is geen officieel milieulogo, maar bevestigt het gerecyclede karakter van het product.

Niet alle producten die gemaakt zijn van gerecycled materiaal (zoals de flessen voor onze Tanns-collectie) hebben een officiële certificering zoals de GRS (Global Recycled Standard) voor sommige van onze tassen.

ESAT (Etablissement en dienst voor werkondersteuning)

Dit label geeft aan dat het product ten minste gedeeltelijk is gemaakt of geassembleerd in een ESAT, een structuur die mensen met een handicap in staat stelt om professioneel te werken met medische, sociale en educatieve ondersteuning in een beschermde omgeving.